2007 m. spalio 29 d., pirmadienis

Kiek? O gal Kaip?

Kiek ar Kaip?

Manau, kad visos mūsų gyvenimo sferos vertinamos šiais dviem aspektais. Bet kas svarbiau? Kad ir kaip nemėgčiau kalbadėžės, turiu pripažinti, kad ir ten galima rasti pakankamai įdomių ir naudingų laidų. "Be pykčio", "Pinigų karta", "Požiūris" - tai tik keletas smulkių kruopelių milžiniškame cukraus fabrike. Taigi, net labiausiai bukinančioje priemonėje galima rasti kažką, kas būtų vertinamas kokybiniu požiūriu.

O gal to žmonėm nereikia? Gal jiem užtenka kasdieninio sukramtymo ir įdėjimo į burną šaukšteliu? Norint atsakyti į šį klausimą siūlyčiau prisiminti kino centrą "Skalvija". Pakeitęs savo koncepciją ir ėmęs rodyti netradicinius, įdomius, kokybiškus filmus, pradėjęs rengti įvairius festivalius, šis centras atgaivino tikrąjį kiną. Sausakimšos salės ir įmonės finansinė kreivė kalba pačios už save. Faktas - žmonės suinteresuoti kokybišku produktu.

Sutinku, kad kiekybė pati savaime yra populiaresnė, nes nukreipta į faktiškai didesnę auditoriją. To nepakeisi. Tačiau jei atsiras daugiau tokių sėkmingų pavyzdžių, kaip mano paminėtas auksčiau, ką gali žinoti..

Kiekybinis požiūris* bet kokiam procese pradeda figūruoti jo veikimo pradžioje. Vėliau jis labai sparčiai didėja iki tol, kol procesas pasiekia kritinį (lūžio) - apsisprendimo tašką. Čia galimi du variantai (faktiškai gali būti ir trys):

  1. Veikla ir toliau orientuojama į kiekybę, tik dar didesniais tempais
  2. Veikla pasiekusi lūžio tašką, pasirenka kokybinį požiūrį
  3. Gali būti bandoma sujungti kokybinius ir kiekybinius požiūrius


* Tekste ir diagramoje terminas kiekybinis/ė - nėra paprasta skaitinė reikšmė. Šiuo terminu vadinu veiklos rezultatą, kuris yra nukreiptas į plačią auditoriją. (pvz. pop muzika).

Viršuje esanti diagrama gana sėkmingai atspindi ir blog'ų vystimasi: pradžioje, kol renkama tikslinė auditorija, autoriai pateikia medžiagą, kuri dažniausiai būna tikrai įdomi. Auditorijos, komentarų, atsiliepimų skaičiui didėjant, autorius dažnai nežymiai padidina įrašų skaičių - stengiasi neapvilti skaitytojų. Po kurio laiko, beveik neišvengiamai ateina lūžio taškas (kartais jis sutampa su taip vadinama blog'o krize) - reikia pasirinkti, kaip toliau gyvuos tinklaraštis. Vieni blog'ai šį etapą pereina be didelių sukrėtimų, kiti praranda dalį skaitytojų. Tie kurie pasirenka kiekybinį požiūrį, skaitytojų skaičių padidina, tačiau rizikuoja prarasti pastovius senus lankytojus.

Panašią įvykių seką pastebėjau keletoje Lietuvos blog'ų. Vienus ištyniau iš savo skaitomų sąrašo, kiti sugebėjo kažkiek atsitiesti ir vėl grįžti prie ištakų. Tiesa, dabar juos paskaitau tik retkarčiais.

Permainų, tame tarpe ir kokybinių, varklis visais laikais buvo esama situacija nepatenkinti asmenys, tačiau neneigtinas ir tas faktas, kad būtent kiekybinis aspektas mums leidžia išplauti aukso grūdelius stiprioje upės srovėje. Tik turėdami iš ko rinktis, galima rasti tai, kas tiks būtent mum.

Todėl į klausimą "Kiek ar Kaip" galite atsakyti tik Jūs.

4 komentarai:

Vaidotas rašė...

Įvėliau klaidų, bet redaguoti neina, todėl vėl iš naujo. :)
Labai gerai parašyta. Aš nors dar ir nesenai rašau, bet jau irgi pradėjau pastebėti kiekybės viršenybę prieš kokybę simptomą. Beje ir prieš perskaitant šį straipsnį buvau apie tai susimąstęs.

Anonimiškas rašė...

As taip pat seniai rasau ir taip pat seniai pastebejau kiekybes virsenybe pries kokybe. Maziausiai pries desimt metu apie tai trubadurinti pradejo visi laikrasciai. Retkarciais dar koks apspanges zurnalistas vel paraso apie tai, kaip apie naujove. Zmogau, jei atsilieki nuo gyvenimo pulso, tai dazniau isijunk kalbadeze. Turetu padeti.

Anonimiškas rašė...

Man tas grafikas kiek nelogiškas.
Kiekybė NEBŪTINAI turi būti priešinga kokybei...

Anonimiškas rašė...

Domai, kaip jau minėjau rašinyje, grafike gali būti ir trečia tiesė (Gali būti bandoma sujungti kokybinius ir kiekybinius požiūrius). Šiuo atveju tiesė eitu maždaug per vidurį). Taip kiekybė būtų jungiama su kokybe.

Bet tikrai nemanau, kad kokybė gali eiti lygiagrečiai kokybei - net patys terminai yra skirtingi. Bandymų apjungti šiuos terminus buvo tiek gamyboje, tiek įprastame gyvenime, tačiau sėkmingų pavyzdžių nežinau.