2008 m. sausio 7 d., pirmadienis

Nepaprastai.. gamtiška?

Prabėgo jau pora dienų, o mano pusiau retorinis klausimas apie grožį, kaba ore. Per tą laiką, skaičiau Jūsų komentarus, kalbėjausi su įvairiais žmonėmis: net su profesorium universitete susėdom prie vieno stalo, aptarti šią dilemą.. Ir nors labai tvirtų išvadų nepadariau, situacija tapo truputėlį aiškesnė.

Norėčiau pakalbėti apie apklausą, nedidelį balsavimą, kurį Jūs sąžiningai vykdėte pastarąsias dienas (nesitikėjau, kad bus toks nuomonę norinčių pareikšti skaičius). Taigi. Apklausos tikslas buvo bandymas patvirtinti, kad nepaisant skirtingų skonių, egzistuoja bendrinė sąvoka - grožis. Jūsų teismui parinkti paveikslai buvo neatsitiktiniai - visi jie nutapyti garsių dailininkų, savo srities lyderių. Stengiausi parinkti kuo įvairesnės manieros, nuotaikos ir technikos pavyzdžius.

Apie kiekvieną trumpai:

1. Paveikslas nutapytas garsiausio peizažisto, prancūzo Claude Lourrain (Klodė Loreno). Šis dailininkas pirmasis pradėjo tapyti gamtos peizažus, kuriuose svarbiausias objektas buvo ne žmogus, o gamta. Jam galime būti dėkingi už tai, kad pamatę nuostabų gamtos vaizdą, ištariame "tapybiškas". Lorenu rėmėsi anglų architektai, kurdami dvarų ir rūmų sodus, tvenkinius, komponuodami savo parkus.

2. Šis modernus darbas nutapytas turbūt garsiausio JAV abstrakcionisto, Jackson Pollock (Džeksono Poloko). Jis buvo pirmasis, atsižadėjęs tradicinių tapymo metodų. Padėjęs drobę ant grindų, jis dažus tiesiog pildavo, ar varvindavo taip gaudamas įvairiausių konfigūracijų.

3. Šis piešinys nežymiai iškrenta iš konteksto. Tačiau to negalime pasakyti apie jo autorių. Tai pats garsiausias tarp šioje nedidelėje apklausoje dalyvavusių dailininkų. Daugeliui jo vardas mene tiesogiai asocijuojasi su terminu 'gražu'. Tai Rafaelis. Kodėl pasirinkau būtent šį jo darbą? Tam buvo keletas priežasčių - bijojau, kad matytas didžiojo dailininko paveikslas paveiks balsuotojų sąmonę, kaip veikia garsiausi prekių ženklai: vien pamačius prekę su garsiu gamintojo logotipu (pvz. Nike, Sony), automatiškai peršasi išvada, kad šis daiktas geras. Kita priežastis paprasta - tiesiog man šis piešinys patinka :>

4. Modernizmo tevu vadinamo Paul Cézanne (Polio Sezano) paveikslas. Turbūt pirmasis dailininkas, pamynęs dar nuo Rafaelio laikų puoselėjamo grožio idealus ir pradėjęs tapyti sava technika. Jo darbuose (ypač peizažuose) galutinis vaizdo variantas paliekamas Jūsų vaizduotei, todėl jo darbai įtraukia, sudomina.

5. Sero Joshua Raynolds (Džošua Reinoldso) piešinys. Studijavo senųjų meistrų, ypač Rafaelio darbus, todėl neretai jo paveikslai apibūdinami kaip mieli ir gražūs. Nuo kitų to meto portretistų skyrėsi tuo, kad visada stengdavosi parinkti įdomią aplinką, atskleisti portretuojamo asmens vaidmenį visuomenėje.

Toks buvo mano paveikslų pasirinkimas. Jau pačioje pradžioje galvojau, kad gražiausiu bus išrinkti pirmas ir penktas paveikslai. Jei dėl pirmo nė kiek nesuklydau, nedidelis penktojo paveikslo procentas mane nustebino, tačiau drauge ir padėjo padaryti keletą išvadų:

Grožis - per mūsų jutiminius kanalus (regėjimą, klausą) suvoktas objektas, kuris mus sudomina, įtraukia, pozityviai nuteikia, ir pan., kiekvienas iš mūsų šį sąrašą galime tęsti pagal save. Gražiu, nagrinėjamas objektas tampa tuo atveju, jei pliusų šiame sąraše yra daugiau negu minusų.

Terminas 'gražu' labiausiai tinka apibūdinant gamtą. Gamta - natūraliausias objektas, kurį matome kasdien. Ji nėra kieno nors pagaminta, nėra sukurta veikiama stilių ar madų.

Taigi, rodos, kad viskas atsistoja į savo vėžes - dažniausiai mes vieningai sutarsime, kad žmogaus bruožai, saulėlydis, net paprastas medžio kamienas yra gražūs. Tuo tarpu metalinė konstrukcija, kūrėjo išdidžiai vadinama paminklu, sukels vienokių ar kitokių abejonių.

3 komentarai:

Anonimiškas rašė...

Dėkoju, kad bent kokiais empiriniais duomenimis pagrindei teoriją, kuria tikiu, nors nuolat susilaukiu prieštaravimų. Apie tai esu užsiminus
http://www.pinkcity.lt/apie-grozi-ir-dukras.

Anonimiškas rašė...

Kaip ir tikėjausi, žmonės labiausia mėgsta tradicinį meną - juk pirmas ir ketvirtas paveikslai yra to paties žanro, tačiau paskutinysis suteikia daugiau vietos kiekvieno žiūrovo interpretacijai, ir apskritai technika yra įdomesnė, kai pirmas, tuo tarpu... tiesiog vaizduoja peizažą. Gal verčiau padarom nuotrauką? :)

Anonimiškas rašė...

pinkcity,

galbūt prieštaraujantys truputį pavydi..?:)

eraphas,

Tradicinis menas, nors ir labiau mėgstamas - nebūtinai prastas. Manau, kad norint pilnai suprasti ketvirtąjį paveikslą reikia bent truputį žinoti: kas toks buvo tas Sezanas ir kodėl būtent taip jis tapydavo. Pirmam paveiksliui tokių žinių nereikia, galbūt tai ir buvo jo patrauklumo priežastis? Su nuotraukom keblu, neturiu pakankamai žinių ir išmanymo, kad galėčiau jas vertinti plačiau negu iš asmeninės pozicijos..